Analyser data fra dit spørgeskema

Det er forholdsvis enkelt at lave gratis spørgeskemaer i Google Docs. Der hvor Google kommer lidt til kort i forhold til betalte spørgeskemaløsninger er ved selve behandlingen af data. Hvor man ved en betalt løsning som fx Enalyzer kan få generet automatiske rapporter og hurtigt opsætte filtre, er du i Google Docs overladt til et regneark og en “summary”, der giver dig et hurtigt – men meget enkelt- grafisk overblik over dine data.

Da dine respondentdata automatisk bliver lagt i et regneark, er dog ret enkelt at filtrere og krydse svar.

Hvis du følger nedenstående vejledning, vil du hurtigt se hvordan du gør.

Se fordelingen af dine svar – brug excel!

For at vise hvordan du kan krydse data, vil jeg tage udgangspunkt i et spørgsmål fra bloggen:

…Nu har jeg så fået næsten 500 respondenters svar.

Jeg kan fint se et “summary of all responses”, men jeg kunne godt tænke mig at se mere specifikke “summarys”. F.eks. at se drengenes og pigernes svar fordelt hver for sig. Kan det lade sig gøre?

Ja, det kan sagtens lade sig gøre! Men jeg vil dog snyde lidt og copy paste data fra Google Docs over i Microsoft Excel 2007, da det er lidt nemmere at arbejde med.
Hvis du ikke har Office, kan du downloade en gratis betaversion af Microsoft Office 2010 her .

Sådan gør du:

1. Kopier dine data fra Google Docs over i Excel

Når du har afsluttet dit spørgeskema, vil data ligge i Google Docs regnearket som vist på billedet (klik på billedet for zoom). Copy-Paste det hele på nær timestamp-kolonnen over i Excel.

Surveyeksempel Google Docs

Surveyeksempel Google Docs

Google Docs

2. Markér øverste række i Excel og vælg “Filtrer”

Markér den øverste række hvor har du dine spørgsmål og gå derefter op i menuen “Sorter og filtrer” og vælg herefter “filtrer”

Microsoft Excel 2007

Microsoft Excel 2007

3. Filtrer løs!

Du har nu fået nogle dropdowns, hvorfra du frit kan vælge dine filtre. I billedeksemplet er kolonnen “Køn?” valgt og herunder filteret “Mand”. Når dette filter aktiveres, vil der i regnearket kun blive vist data, hvor respondenten i spørgeskeamet har svaret “Mand”.
Du kan yderligere indsnævre dine data og krydse svarene ved at aktivere flere filtre.

Microsoft Excel 2007 - vælg filtre

Microsoft Excel 2007 – vælg filtre

1 svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.